اثر طرح بر روي حجم نمونه چگونه است.براي مثال اگر براي يك بررسي بااستفاده از نمونه گيري تصادفي حجم نمونه Nبدست آيد حال اگر بجاي نمونه گيري تصادفي ساده نمونه گيري خوشه اي بكار ببريم اثر طرح چگونه براي پيدا كردن حجم نمونه جديد كمك ميكند؟
ا4/7/1386 ا2:50 بعدازظهر
آمار دوست
معمولا با اعمال يك ضريب به نام Design effect حجم نمونه تصحيح مي شود. در مطالعات خوشه اي اين ضريب عبارتست از :
(DEFF=1+r(n-1.
كه در آن r عبارتست از Interclass correlation و n متوسط حجم نمونه خوشه ها است.